Cześć! Jeżeli sprzedajesz lub nabywasz bydło, kakao, kawę,
palmę olejową, kauczuk, soję, drewno lub pochodzące z nich produkty, koniecznie
wysłuchaj dzisiejszego odcinka o dyrektywie EUDR.
Przejdźmy do mięsa, do głównego tematu dzisiejszego odcinka.
Pierwsza kwestia, najważniejsza – kary.
Kary przewidziane za nieprzestrzeganie obowiązków
wynikających z rozporządzenia, które jest związane z tą dyrektywą EUDR,
związanej z przeciwdziałaniem wylesianiu, to między innymi: konfiskata
odnośnych produktów, czyli w uproszczeniu tych produktów, które zawierają
określone surowce, takie jak np. bydło czy drewno.
Dalej, konfiskata dochodów wynikających z transakcji
obejmujących odnośne produkty, grzywna wynosząca do 4% łącznego obrotu
wynikającego w całej Unii, w roku finansowym poprzedzającym decyzję o nałożeniu
grzywny, czasowe wykluczenie na okres maksymalnie 12 miesięcy z procedur
udzielania zamówień oraz dostępu do finansowania publicznego, w tym procedur
przetargowych, dotacji i koncesji. Czasowy zakaz wprowadzenia do obrotu lub
udostępnienia odnośnych towarów i odnośnych produktów na rynku lub wywozu odnośnych
towarów i odnośnych produktów.
Mówiąc najprościej jak się da, możesz mieć dużą karę
finansową, dużą grzywnę, mieć zakaz wprowadzenia, czyli zakaz de facto
sprzedaży tych produktów, które produkujesz.
Te potężne kary czekają cię, jeżeli nie będziesz przestrzegał przepisów
rozporządzenia związanego z wylesianiem.
Wiemy, że temat jest już poważny, bo kary są poważne. Teraz przede wszystkim, jakie produkty, towary są objęte tymi
przepisami.
Jak wspomniałem na początku odcinka, jest to bydło, kakao,
kawa, palma olejowa, kauczuk, soja, drewno. Na pierwszy rzut oka bardzo dużo
klientów twierdzi, że to ich nie dotyczy, bo stricte takich surowców nie
sprzedają czy nie nabywają.
Ale uwaga, chodzi też to, że z tych surowców, (to się nazywa profesjonalnie w
przepisach odnośnych towarów), też są produkowane odnośne produkty i produkty
te też podlegają pod przepisy rozporządzenia.
Na przykład; bydło, tak samo mięso z bydła świeże,
schłodzone, zmrożone, jadalne podroby z bydła, jadalne wątroby z bydła
zamrożone, krew z bydła, skóry i skórki garbowane, czyli wszystko co jest
związane z bydłem podlega pod rozporządzenie.
Dalej, mamy kakao. Kakao, to nie tylko ziarna kakao, ale też pastę kakaową,
masło, tłuszcz, olej, proszek kakaowy, czekoladę i pozostałe przetwory
spożywcze zawierające kakao.
Kawa to głównie łupinki, łuski kawy, substytuty kawy zawierające kawę w każdej
proporcji. Palma olejowa, to są też orzechy palmowe, olej palmowy, gliceryna o
czystości 95% lub wyższej, kwas oleinowy przemysłowy.
Później mamy kauczuk, tutaj daję „duży wykrzyknik”. Produkty związane z
kauczukiem to nić i sznurek gumowe, pasy lub taśmy przenośne lub napędowe z
gumy, opony pneumatyczne, bieżniki opon, ochraniacze dętek, dętki gumowe,
artykuły odzieżowe i dodatki odzieżowe, np. rękawiczki, ebonit we wszystkich
postaciach. Soja, no to nie tylko nasiona soi, ale też mąka i mączka z nasion
soi, olej sojowy.
No i crème de la crème drewno. To nie tylko samo drewno
surowe, ale drewno opałowe. Węgiel drzewny, wełna drzewna, arkusze na forniry,
płyta wiórowa, płyta pilśniowa, sklejka, ramy do obrazów, skrzynie, pudła,
bębny, palety, beczki, baryłki, wyroby stolarskie, naczynia stołowe i naczynia
kuchenne, ścier z drewna, papier, książki, gazety, obrazki, siedzenia, budynki
prefabrykowane z drewna.
Zobacz, wymieniłem teraz te produkty i jak bardzo dużo mamy
tych produktów, które podlegają pod przepisy rozporządzenia.
Wiesz już jakie są kary, wiesz jakie towary i produkty potencjalnie podchodzą
pod przepisy o przeciwdziałaniu wylesianiu, to jakie w takim razie branże to
dotknie? Na ten moment, jak rozmawiam z klientami, to jest to oczywiście branża spożywcza, mięso, kakao czy
czekolada, czyli też branża nawet cukiernicza.
Kawiarnie, które nabywają kawę, czy
palarnie kawy. Dodatkowo z takich mniej oczywistych to na przykład salony samochodowe, bo one nabywają i
sprzedają opony.
Szeroko mówiąc branżę produkcyjną, nie
wiem, czy zwróciłeś uwagę, że wymieniłem palety drewniane. Palety to jest
bardzo częsta rzecz w biznesie produkcyjnym. Praktycznie wszystko jest
przenoszone na paletach, więc taka branża też handlowa jak najbardziej może się
o to łapać.
Na przykład rozmawiałem z klientem, który nabywa i produkuje różne rzeczy z
metalu, mniejsza o to, co to dokładnie jest, ale on używa palet przy
transporcie swoich produktów i to jest standard branżowy. Teoretycznie to
drewno to jest jakiś mały wycinek tego wszystkiego co robi, a to już powoduje,
że on prawdopodobnie musi się dostosować do tych przepisów rozporządzenia.
Tak samo branża związana z hodowlą zwierząt, bo np. z soi
produkuje się często pasze, żeby wykarmić drób. Naprawdę bardzo dużo branż nie jest świadoma tego, że po prostu podlega
pod tym przepisy.
Właśnie dowiedziałeś się ode mnie, że potencjalnie Twoje przedsiębiorstwo
podlega pod te przepisy. Ile masz czasu?
Przepisy rozporządzenia EUDR wchodzą w
życie od 30 grudnia 2025 roku. Oznacza to, że przywóz, wywóz towarów po tej
dacie będzie objęty rozporządzeniem.
Niestety pracy do wykonania jest sporo. Jaką pracę musisz wykonać?
Po pierwsze musisz sprawdzić, czy
przepisy tego rozporządzenia cię dotyczą, czyli sprawdzić swoje nabywane towary.
Można powiedzieć surowce i to, co sprzedajesz, produkujesz, czy podlega pod
przepisy rozporządzenia. Wymieniłem je jednym tchem, nie wymieniłem oczywiście
wszystkich.
Załączniku numer jeden do rozporządzenia masz dokładną listę tych towarów i
produktów. Co istotne, do każdego
produktu są kody nomenklatury scalonej, więc dość precyzyjnie można określić,
czy coś podlega, czy nie podlega pod przepisy rozporządzenia. To jest pierwsza
rzecz.
Druga, musisz
określić swoją rolę w rozumieniu tego rozporządzenia.
Co mam na myśli? Pierwsza rzecz, czy masz status mikro, małego lub
średniego przedsiębiorcy, czy jesteś dużym przedsiębiorcą.
Generalnie są pewne ułatwienia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.
Jeżeli je spełniasz, to masz możliwość z nich skorzystać.
Poza tym w kolejnym
kroku powinieneś określić czy jesteś podmiotem czy podmiotem handlowym.
Dokładne definicje też są w rozporządzeniu. Generalnie podmioty mają więcej
obowiązków niż podmioty handlowe. Może trochę sama nazwa sugeruje; podmioty
handlowe to generalnie te podmioty, które w ramach działalności handlowej dane
produkty czy towary kupują czy sprzedają, czy wprowadzają na rynek.
Jeżeli masz rolę stricte handlową, że kupujesz i sprzedajesz
coś bez przetworzenia, to najprawdopodobniej jesteś podmiotem handlowym. Jeżeli
natomiast kupujesz np.
jakiś surowiec i z niego robisz dany produkt, to już jesteś najprawdopodobniej
podmiotem. Przykładowo, kupujesz drewno i z tego drewna robisz palety, to
jesteś podmiotem.
Natomiast jeżeli kupujesz gotowe palety i sprzedajesz gotowe palety,
najprawdopodobniej jesteś podmiotem handlowym. Jest to kolejna kwestia do
analizy i do bardzo wnikliwej.
Wspominałem o tym, że jest dużo pracy do wykonania. Oprócz tej analizy, (która
oczywiście też trochę zajmuje, w zależności od tego jak duże masz obowiązki) to
albo będziesz musiał gromadzić oświadczenia o należytej staranności od swoich
kontrahentów albo też samemu mieć swojego rodzaju rozbudowany system należytej
staranności.
On jest naprawdę bardzo rozbudowany. Przepisy są bardzo długie na temat, na
czym polega ta należyta staranność.
Co istotne, o tym, jak ważną rolę pełni system należytej staranności oraz jakie
ma duże znaczenie, świadczy chociażby fakt o tym, że podmioty nie wprowadzają
odnośnych produktów do obrotu lub ich nie wywożą, jeżeli przed wprowadzeniem
lub wywiezieniem tych produktów w specjalnym systemie teleinformacyjnym (który
zostanie udostępniony) nie udostępnisz, nie wgrasz oświadczeń o należytej
staranności.
Treść tego należytego oświadczenia też jest podana dokładnie przez przepisy.
Chociażby oświadczenie o należytej staranności wymaga tak detalicznych
informacji jak kraj produkcji i geolokalizacja wszystkich działek, na których
wyprodukowano odnośne towary.
Czyli ty powinieneś mieć w tym oświadczeniu należytej staranności
geolokalizację działek gdzieś tam np. w Ameryce Południowej, gdzie
wyprodukowano ziarna kakaowca.
Do tego, gdzie ty nabywasz to kakao i robisz z tego czekoladę. Zauważ jak
bardzo to są szczegółowe dane.
Ty przed kupieniem i zaimportowaniem tych ziaren kakaowca na terytorium Polski,
powinieneś złożyć po 30 grudnia oświadczenie, że to ty kupiłeś te ziarna
kakaowca i ta cała produkcja tam w tej Ameryce Południowej nie spowodowała
wylesienia, czyli tego, że na przykład lasy amazońskie nie zostały wycięte. Co
może niekoniecznie jest prawdą, ale będziesz musiał nabywać takich źródeł,
które nie powodują tego wylesienia.
Przepisy mogą zakłócić cały twój łańcuch
dostaw. To oświadczenie o należytej staranności będziesz musiał gromadzić
od swoich kontrahentów czy wgrywać je do systemu w zależności od twojego
statusu. Według przepisów należyta staranność obejmuje gromadzenie informacji,
danych i dokumentów do spełnienia określonych wymogów.
Trzeba mieć również środki oceny ryzyka
i środki zmniejszające ryzyko.
Dalej przepisy mówią, że np. w ocenie ryzyka uwzględnia się w szczególności takie kryteria jak: obecność
lasów w kraju produkcji lub części tego kraju, obecność ludności rdzennej w
kraju produkcji, konsultacja i współpraca w dobrej wierze z ludnością rdzenną w
kraju produkcji, istnienie należycie uzasadnionych roszczeń ludności rdzennej
opartych na obiektywnych i możliwych do zweryfikowania informacjach dotyczących
użytkowania lub własności obszaru wykorzystywanego do produkcji odnośnego
towaru, powszechność wylesienia lub degradacji lasów w kraju produkcji itd.
Dalej nie będę czytał, ale tam jest jeszcze 13 punktów wyjaśniających na czym polega ocena ryzyka.
Zobaczcie, jakie to są bardzo duże,
szczegółowe dane, które trzeba, sprawdzić, dostać informacje o Twoich
kontrahentach i o produktach, które nabywasz. Załóżmy, że musisz mieć tą
ocenę ryzyka, która się składa na należytą staranność i musisz pozyskiwać takie
dane i je wiarygodnie uzasadniać, bo nie będziesz mógł np. nabywać ziarna
kakaowca i produkować czekoladę, czy np. sprzedawać palet.
Absurdalne przepisy i one są tak szerokie, że nie da się do nich przygotować w
tydzień.
Dodatkowo ten cały system należytej staranności według przepisów powinien być
raz do roku weryfikowany. Czy on spełnia swoje zadania i to jest wprost
napisane w przepisie.
Mamy też uproszczony system należytej staranności dla krajów o niskim ryzyku
wylesiania, można tak powiedzieć. Wykaz tych krajów jeszcze nie został
opublikowany.
Część z was może powiedzieć, że przepisy są nowe, skomplikowane, szerokie, więc
jak to zwykle bywa, jak wchodzą nowe przepisy, to polskie organy nie będą za
bardzo wiedzieć, jak to kontrolować i w ogóle nie będą tego kontrolować przez
pierwsze dwa czy trzy lata obowiązywania tych przepisów. To wszystko sami
podatnicy i skarbówka będzie musiała się tego nauczyć.
Jest to tylko pośrednia prawda w tym przypadku. Dlatego, że w przepisach jest
wprost powiedziane, że każde państwo
członkowskie zapewnia, aby coroczne kontrole przez właściwe organy obejmowały
co najmniej 3% podmiotów wprowadzających lub udostępniających na rynku te
towary, (czyli co najmniej 3% w uproszczeniu podatników będzie tym objęte.)
To dotyczy produktów, które pochodzą z kraju o standardowym ryzyku. Jakie
to są kraje, jeszcze nie wiemy.
Natomiast przy krajach o wysokim ryzyku, a domyślam się, że to może być na
przykład Brazylia w przypadku kakao. Tam zapewne często się wycina lasy pod
plantacje, to już ten poziom kontroli to jest 9% podmiotów. Mamy z góry
narzucone przez Komisję Europejską, że te kontrole muszą być i to od razu co
rok, w pierwszym roku obowiązywania przepisów.
Po drugie, co najmniej 9% tych wszystkich
podmiotów będzie kontrolowane, prawie co dziesiąty podmiot.
Po trzecie to będzie
system informatyczny, gdzie będziesz musiał wgrywać oświadczenia o należytej staranności, więc to
też jest forma kontroli.
Naprawdę jest tego sporo i te przepisy, mimo że są skomplikowane, one będą
musiały być egzekwowane przez polską administrację. Jeżeli nie odstraszają Cię
kary, jeżeli twierdzisz, że to Ciebie to nie dotyczy i nie chcesz tego
weryfikować, bo masz teraz na głowie chociażby ceny transferowe czy wyrobienie
budżetu na ten rok, no to przykro mi, ale to jest temat, którego nie można
odkładać, bo on na pewno odbije się czkawką.
Zwracam jeszcze uwagę, że to nie dotyczy tylko przedsiębiorców, którzy nabywają
spoza Unii Europejskiej i np. sprzedają też poza Unię. Generalnie to wszystko
może dziać się w Unii, a i tak te przepisy mogą cię obowiązywać.
Podsumowując, opowiedziałem Ci skrótowo dzisiaj o dyrektywie EUDR, o
rozporządzeniu z nią związanym, o tym, jakie towary i produkty zostały objęte
tymi nowymi przepisami, o tym, że te przepisy obowiązują od 30 grudnia 2024
roku, a ich nieprzestrzeganie wiąże się z wysokimi karami. Takimi jak np. zakaz
sprzedaży tych towarów, zakaz ich nabywania, czy wyłączenie z przetargów
związanych z zamówieniami publicznymi, czy też karami grzywny.
Wspomniałem o branżach, jakie są dotknięte tymi przepisami. Jest to naprawdę
szeroki wachlarz branż.
Branża produkcyjna, handlowa, związana z paletami, chociażby branża oponiarska,
spożywcza, mięsna. Wszyscy przedsiębiorcy z tych branż powinni się
zainteresować tym tematem.
Wspomniałem Ci również o rozbudowanym systemie należytej staranności, co musisz
zweryfikować w ramach tego rozporządzenia, żebyś mógł dojść do tego, jakie są
Twoje obowiązki. Jak bardzo szczegółowe dane musisz pozyskiwać, no i o tym, że
kontrole na pewno będą i przez to chociażby warto się tym zainteresować.
Dotyczą Cię opisane problemy i wyzwania?
Najczęściej
zadawane pytania...
Zaraz po zamówieniu bezpłatnej konsultacji skontaktujemy się z Tobą, dopytamy o temat oraz ważne szczegóły i umówimy dogodny termin rozmowy z doświadczonym doradcą podatkowym. Następnie podczas bezpłatnej konsultacji doradca podatkowy podzieli się rekomendacjami oraz przedstawi Ci nasze dalsze możliwości wsparcia. Bezpłatna konsultacja to zatem niezobowiązujące spotkanie podczas którego poznajemy ważne szczegóły Twojej sytuacji oraz wskazujemy w jaki sposób możemy Ci pomóc.
Podsumowanie rozmowy wraz z ewentualną ofertą dalszego wsparcia otrzymasz na skrzynkę mailową.
Pamiętaj, że obowiązuje nas tajemnica zawodowa, a wszelkie przekazane informacje są nią chronione.
Najczęstsze pytania jakie otrzymujemy to:
– jak w mojej sytuacji mogę płacić niższe podatki?
– czy mogę płacić niższą składkę zdrowotną, niższe składki ZUS?
– czy mogę skorzystać z IP Box?
– z jakich ulg i preferencji podatkowych mogę skorzystać?
– jaka forma prowadzenia działalności jest dla mnie najlepsza?
– czy mogę skorzystać z estońskiego CIT i jest to dla mnie opłacalne?
Specjalizujemy się w bieżącym wsparciu i optymalizacji podatkowej mikro małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Współpracujemy głównie z firmami z branży produkcyjnej, usługowej oraz informatycznej.
Najczęściej spotkanie z doradcą podatkowym trwa około 15 minut. Przewidujemy, że bezpłatna konsultacja trwa maksymalnie 30 minut.
Bezpłatna konsultacja to niezobowiązujące spotkanie podczas którego poznajemy ważne szczegóły Twojej sytuacji oraz wskazujemy w jaki sposób możemy Ci pomóc.
Podsumowanie rozmowy wraz z ewentualną ofertą dalszego wsparcia otrzymasz na skrzynkę mailową.

