Cześć! Jeżeli sprowadzasz towary do Unii Europejskiej, spoza
jej terenu, na przykład z Chin, ten odcinek jest dla Ciebie.
W dzisiejszym odcinku porozmawiamy sobie o CBAM, czyli nazwanym też pośrednim
podatkiem węglowym. Opowiem Ci, co to jest, kogo to przede wszystkim
dotyczy, jakich towarów, , które sprowadzamy spoza Unii Europejskiej, jakie
mamy wyjątki, zwolnienia od tego mechanizmu, no a jeżeli w niego wpadamy, to co
musimy zrobić.
Zaczynajmy. Instrumentem CBAM są objęci importerzy lub pośredni przedstawiciele
celni, którzy dokonują przywozu towarów określonym w rozporządzeniu CBAM na
obszar celny Unii Europejskiej lub produktów przetworzonych, powstałych z tych
towarów w wyniku procedury uszlachetniania czynnego. Taka jest mądra regułka. W
praktyce, jeżeli najczęściej importujesz towary spoza Unii Europejskiej, do
Polski, do Unii Europejskiej, to jesteś odpowiedzialny, nawet jeśli agencja
celna wykonuje za ciebie pewne obowiązki, to najprawdopodobniej możesz być objęty
tymi regulacjami CBAM.
Jakie towary są objęte tym mechanizmem?
Jest to trochę połączone z tym, że Unia Europejska walczy z
efektami globalnego ocieplenia, walczy z globalnym ociepleniem i ten rodzaj
tego podatku ma właśnie za zadanie zniechęcić Ciebie, przedsiębiorców, do
importowania pewnych tam towarów, które tworzą zanieczyszczenia do atmosfery,
żeby po prostu kupować te dotychczas importowane towary to na terenie Unii Europejskiej, gdzie te
normy, przepisy, regulacje są dużo wyższe niż na przykład w Chinach. Dzięki temu potencjalnie mniej trujesz
atmosferę. To taki wstęp, a to uzasadnienie ma znaczenie do tego, co jest
właśnie objęte tym mechanizmem CBAM.
A mianowicie jest to cement, energia elektryczna, nawozy, tak na przykład
kwas azotowy, amoniak, azotany potasu, żeliwo i stal (z pewnymi wyjątkami).
Żeliwo i stal sobie zapamiętajmy, w tym na przykład rury, przewody rurowe, to jest bardzo szeroka grupa. Aluminium oraz
chemikalia -także ta grupa taka specyficzna.
Czyli już widać po tym, że raczej objęty tym mechanizmem są
producenci związani z generalnie przemysłem ciężkim. Oczywiście nie jest to
reguła. Najlepiej jakbyś teraz wszedł sobie do załącznika nr 1 rozporządzenia CBAM.
Jak wygooglujesz rozporządzenie CBAM to mamy dwa rozporządzenia wykonawcze i
takie zwykłe. I w załączniku numer 1 do jednego z tych rozporządzeń jest
właśnie wykaz tych towarów. Tam dokładnie są określone kody nomenklatury
scalonej, kody CN i możesz dzięki temu sprawdzić czy wpadasz potencjalnie pod
ten mechanizm. Ale żeby nie było za prosto, mamy też kilka wyjątków.
Wyjątki – wyłączenia z CBAM
No i dobrze, że te wyjątki są, że mimo, że importujesz te towary do Unii
Europejskiej, do Polski, możesz tym mechanizmem CBAM nie być objętym. A
mianowicie nie stosuje się tych przepisów do towarów pochodzących z Islandii,
Liechtensteinu, Norwegii, Szwajcarii,
Büsingen, Helgoland, Livigno, Ceuta oraz Melilla.
Także to są takie wyjątki dość wąskie, ale jak najbardziej się mogą zdarzyć. A
taki wyjątek, zwolnienie ważniejsze, które na pewno będzie miało większy wpływ,
to generalnie jeżeli wartość towaru importowanego nie przekracza 150 euro,
to wtedy też nie jesteś objęty tym mechanizmem.
Pewnie w praktyce, jeżeli ktoś importuje stal, to wątpię, żeby importował stal
o wartości 150 euro. Niemniej, dla takich mikroprzedsiębiorców, może coś
związanego bardziej z aluminium na przykład, może mieć to zwolnienie zastosowanie.
No dobra, no to zweryfikowałeś czy wpadasz pod CBAM albo w przyszłości ten CBAM
najprawdopodobniej wejdziesz. Sprawdziłeś towary, sprawdziłeś państwa wyjątki
czy czasem nie wpadasz.
Sprawdziłeś wartość towarów i okazało się, że niestety one przekraczają 150
euro. No i co teraz?
Mam dobrą wiadomość. Na ten moment jesteśmy w takim okresie tak zwanym
przejściowym, tak to nazywa Komisja Europejska i jest on trochę ułatwiony,
przynajmniej pod pewnymi względami. Na razie w dużym skrócie ten cały mechanizm
CBAM polega na tym, że logujesz się na PUESC, taką stronę internetową, portal.
Tam oczywiście musisz mieć konto, musisz mieć na dane odpowiednie uprawnienia.
Jak to zrobić?
Na stronie PUESC czy KOBIZE tam masz poszczególne instrukcje.
Oczywiście w razie wątpliwości warto zapytać profesjonalisty. Niemniej, już
masz to konto i tam składasz takie raporty kwartalne, gdzie wskazujesz ile tych
towarów zaimportowałeś i jakie. I też wskazujesz dane o tzw. emisjach, emisjach
wbudowanych, czyli ile w uproszczeniu tego dwutlenku węgla czy innych gazów
cieplarnianych zostało wyprodukowanych w wyniku tej produkcji tych towarów,
które ty zaimportowałeś.
Myślę, że można najprościej to powiedzieć. I „plus” jest taki, że ciężko od
dostawców, tych chińskich czy innych, uzyskać wartość tych emisji.
I na przykład w praktyce teraz większość osób, większość podmiotów, którymi
współpracuje w ramach CBAM, korzysta z tak zwanych wartości domyślnych. Czyli
Unia Europejska, wiedząc, że to jest nowy obowiązek, to po prostu pozwoliła w
tym okresie początkowym korzystać z wartości domyślnych, czyli Ty wskazujesz
ile tego towaru zaimportowałeś, wpisujesz te emisje bezpośrednio, korzystając z
tych wartości domyślnych, nie musisz się nad tym bardzo zmóżdżać, no i to w
sumie tyle. Więc tak było, jeżeli chodzi o obowiązek kwartalny, składa się do
kolejnego miesiąca, czyli tak było, jest. Stety, niestety, do końca lipca 2024
roku.
A co się zmieni po
tym lipcu?
Po pierwsze, do końca lipca można korygować wcześniej złożone raporty, sprawozdania
CBAM. Jeżeli w ogóle nie składałeś tych raportów, a powinieneś, albo np. jakieś
błędne dane tam zawarłeś, doszły jakieś nowe informacje o towarach, Możesz
złożyć korektę sam z siebie do końca lipca. Dla przypomnienia, pierwszy kwartał
był do końca stycznia.
Za październik, listopad, grudzień. Później za styczeń, luty, marzec do końca
kwietnia.
Teraz za kwiecień, maj, czerwiec do końca lipca. Te z przeszłości możesz
korygować.
Ogólnie w tych wszystkich raportach, które wymieniłem, mogłeś korzystać z tych
wartości domyślnych, bardzo nie wchodzić w to, ile tych emisji wbudowanych jest
w tych towarach, które importujesz. No dobrze, a teraz przejdźmy do sytuacji
już po lipcu, sytuacji zarówno dla tych, którzy już składali te raporty, może w
przyszłości będą.
No to tak, po pierwsze, będzie można dalej korzystać z wartości domyślnych,
z tym, że to korzystanie z wartości domyślnych będzie ograniczone. Wartości
domyślne będą mogły być stosowane w przypadku szacowania maksymalnie 20%
całkowitych emisji wbudowanych konkretnego, złożonego materiału. Czyli innymi
słowy, od sierpnia importerzy, Ty importerze, w celu określenia emisji
wbudowanych w tych importowanych towarach, dobrach, które sprowadzasz, będziesz
musiał się opierać na danych pozyskanych od swojego kontrahenta (albo jeżeli
ten kontrahent jest pośrednikiem, to od tego, kto to wyprodukował,. czyli od
tego, który ma dane o tych specyficznych danych związanych z produkcją.
Zatem od sierpnia jest zdecydowanie trudniej, bo musisz
uzyskiwać dane od kontrahenta. które nie są proste. Ci kontrahenci np. są z
Chin, z zagranicy. Oni mogą też nie rozumieć do końca po co im, po co tobie
takie dane i dlaczego chcesz takie szczegółowe. Może też oni sami tego do końca
nie badają, bo np. regulacje krajowe z tego kraju, np. z Chin, tego od nich nie
wymagają.
Dodatkowo Komisja Europejska szacuje, że te wartości
domyśle, jeśli będą stosowane, to zwykle one powinny być wyższe niż emisje
wbudowane rzeczywiste (czyli takie, które rzeczywiście po dostaniu danych
od kontrahenta wpisujesz w to sprawozdanie).
Innymi słowy chodzi o to, żeby rzeczywiście bazować na tych
danych rzeczywistych od kontrahentów, o tych emisjach wbudowanych, a nie na
wartościach domyślnych. Później ta
wartość tych emisji wbudowanych w późniejszym okresie przełoży się na to, ile
tego podatku węglowego będziesz musiał zapłacić (to wszystko się do tego
sprowadza!).
Na razie CBAM to jest obowiązek sprawozdawczy. Składasz
jakieś raporty w PUESC-u. Do końca lipca one są relatywnie proste.
Po lipcu będą one trudniejsze, bo będziesz musiał dużo bardziej szczegółowe
dane podać. A później, po 2025 roku,będziesz jeszcze zobowiązany do zapłaty
podatku wynikającego z tych sprawozdań.. Oczywiście to nie jest podatek, tylko
pośredni podatek węglowy, czy formalnie to się może nawet ubrać w inne,
ładniejsze słowa, ale po prostu to kolejne obciążenie w związku z tym, że
nabywasz towary z z zagranicy, a nie w Unii Europejskiej.
No dobrze, no to w takim razie porozmawiamy sobie jeszcze
o ważnej sprawie, czyli o „straszakach”, o sankcjach.
Jak możemy sobie przeczytać, na państwa członkowskie albo państwo członkowskie
mogą nakładać kary finansowe w następujących przypadkach; po pierwsze, kiedy
zgłaszający obowiązkiem sprawozdawczym nie podjął niezbędnych działań w celu
dopełnienia obowiązku złożenia sprawozdania CBAM i uwaga, mamy też inny
przypadek. Kiedy sprawozdanie CBAM jest nieprawidłowe lub niekompletne, a
zgłaszający objęty obowiązkiem sprawozdawczym nie podjął niezbędnych kroków w
celu skorygowania zgłoszenia CBAM (czyli coś co możemy do końca lipca sami z
siebie), jeżeli właściwy organ wszczął procedurę korekty. Tutaj jeszcze
mówimy o procedurze korekty, bo też organ może nas wezwać do takiej korekty,
ale też sami z siebie dobrze by było, żebyśmy skorygowali to sprawozdanie,
jeżeli wiemy, że coś jest nie tak.
Jakie są kary?
Kara wynosi od 10 do 50 euro za tonę niezgłoszonych emisji. Wielkość
niezgłoszonej emisji będzie określana biorąc pod uwagę wartości domyślne. Więc
to też jest istotne, że bierzemy właśnie te wartości domyślne, które z reguły
są niekorzystne przy określeniu kary. Także, jeżeli bardzo dużo importujemy, to
mogą być to wysokie kwoty. Pamiętajcie, że ten obowiązek CBAM jest kwartalny,
czyli jak co kwartał nasze sprawozdanie nie będzie złożone, nieprawidłowe i co
kwartał będziemy dostawać kary, to w ciągu roku, nie wiem, dwóch lat, może się
nałożyć bardzo sporo opłat. W związku z tym bardzo duże sankcje z tytułu tylko
tego, że źle wykonujemy ten obowiązek.
Dobra, no to jeszcze sobie powiedzmy na koniec, co z tym
wszystkim możemy zrobić.
Ty jako importujesz jakieś towary w związku z CBAM i co możesz jako podatnik z
tym zrobić? No tak, po pierwsze zweryfikuj obowiązki sprawozdawcze w zakresie
CBAM.
Ze współpracy z działem księgowości, logistyki, osobami, które mają dane o
kodach nomenklatury scalonej, importowanych towarów o wartościach tych
importowanych towarów, ilościach. To jest pierwsza rzecz.
Jeżeli się okaże, że po weryfikacji na Tobie nałożony jest obowiązek CBAM, w
drugim kroku powinieneś wystąpić z taką odpowiednią komunikacją ze swoimi
dostawcami. Drodzy, mamy taki CBAM w Unii Europejskiej, potrzebujemy takich i
takich danych. Najlepiej też, żeby to było jakoś uregulowane umowami, żebyście
uzgodnili, w jaki sposób Ci to przekazuje, na przykład na fakturze albo w
jakimś załączniku do faktury. To jest druga rzecz, którą należy zrobić.
Po trzecie trzeba pilnować tych kwartalnych sprawozdań.
W międzyczasie pilnować, czy mamy dane od swoich dostawców, wypełniać te
kwartalne sprawozdania, przechowywać korespondencję związaną z całym CBAM, z
wyliczeniami itd.
monitorować zmiany prawne, bo te zmiany często się pojawiają. Były na przykład
jakieś problemy z tym systemem, było coś przedłużane.
Ogólnie wydaje mi się, że też ten okres przejściowy może być w jakiś sposób
przedłużany, bo jest to obowiązek mocno nieznany i podatnicy po prostu nie wiedzą,
mają problemy też z tymi wartościami rzeczywistymi, żeby otrzymać je od
kontrahentów, więc myślę, że tutaj będzie jeszcze dużo przesunięć, zapowiedzi. Warto
to obserwować.
Jeżeli na jakimkolwiek z tych etapów będziesz miał wątpliwości, to zapraszam
oczywiście do kontaktu.
Dotyczą Cię opisane problemy i wyzwania?
Najczęściej
zadawane pytania...
Zaraz po zamówieniu bezpłatnej konsultacji skontaktujemy się z Tobą, dopytamy o temat oraz ważne szczegóły i umówimy dogodny termin rozmowy z doświadczonym doradcą podatkowym. Następnie podczas bezpłatnej konsultacji doradca podatkowy podzieli się rekomendacjami oraz przedstawi Ci nasze dalsze możliwości wsparcia. Bezpłatna konsultacja to zatem niezobowiązujące spotkanie podczas którego poznajemy ważne szczegóły Twojej sytuacji oraz wskazujemy w jaki sposób możemy Ci pomóc.
Podsumowanie rozmowy wraz z ewentualną ofertą dalszego wsparcia otrzymasz na skrzynkę mailową.
Pamiętaj, że obowiązuje nas tajemnica zawodowa, a wszelkie przekazane informacje są nią chronione.
Najczęstsze pytania jakie otrzymujemy to:
– jak w mojej sytuacji mogę płacić niższe podatki?
– czy mogę płacić niższą składkę zdrowotną, niższe składki ZUS?
– czy mogę skorzystać z IP Box?
– z jakich ulg i preferencji podatkowych mogę skorzystać?
– jaka forma prowadzenia działalności jest dla mnie najlepsza?
– czy mogę skorzystać z estońskiego CIT i jest to dla mnie opłacalne?
Specjalizujemy się w bieżącym wsparciu i optymalizacji podatkowej mikro małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Współpracujemy głównie z firmami z branży produkcyjnej, usługowej oraz informatycznej.
Najczęściej spotkanie z doradcą podatkowym trwa około 15 minut. Przewidujemy, że bezpłatna konsultacja trwa maksymalnie 30 minut.
Bezpłatna konsultacja to niezobowiązujące spotkanie podczas którego poznajemy ważne szczegóły Twojej sytuacji oraz wskazujemy w jaki sposób możemy Ci pomóc.
Podsumowanie rozmowy wraz z ewentualną ofertą dalszego wsparcia otrzymasz na skrzynkę mailową.

